Friday, September 15, 2006

Cuvantul la greu

Scurt bilant si bun-ramas
Mircea Martin

Soarta unei reviste de cultura intr-o economie de piata e plina de neprevazut. Din pacate - si aceasta e cea mai intristatoare revelatie a ultimilor ani -, ea nu depinde numai de calitatea intelectuala a propriei oferte. Alti factori sunt mai importanti: sustinerea financiara, „spatele“ politic sau abilitatea de a face - fie si cu intermitente - scandal.
Nu numai ca am evitat in conduita noastra jocul politic si scandalurile de orice fel, dar le-am si respins programatic. Dintre toate relele care submineaza activitatea culturala (si sociala!) autohtona poate ca cel mai grav este politizarea, adica subordonarea prestatiei culturale si artistice la o agenda politica. Refuzand asemenea intruziuni, nu negam catusi de putin functia sociala a culturii ori importanta institutiilor culturale. Dimpotriva, am recunoscut si am incercat sa contribuim la fortificarea rolului acestora. Am insistat indelung asupra necesitatii unei strategii culturale a Romaniei, strategie ce se cuvine sa fie in primul rand una a institutiilor de stat. Si care lipseste in continuare...
Am vorbit, nu o data, despre contributia, decisiva in acest plan, a intelectualilor si am pledat pentru coeziunea lor, o coeziune ce nu excludea controversele si polemicile, dar reclama un cadru regularizator, de respect pentru idei si persoane, o deontologie profesionala. Desi ecourile acestei pledoarii au fost mai degraba sceptice, iar situatia actuala este de-a dreptul descurajanta, nutrim convingerea ca ideea va fi reluata la un moment dat si ca o comunitate intelectuala romaneasca se va infiripa, va prinde cheag intr-un tarziu, atunci cand si spiritul ei civic nu va mai fi colorat (si, uneori, chiar conditionat) de aspecte (auto)publicitare.
O alta componenta a programului nostru a fost depasirea modelului traditional autohton de cultura (centrat pe literatura) si deschiderea sistematica spre stiintele umane si celelalte arte, carora le-am dedicat pagini speciale si rubrici permanente. Am incercat sa impunem un concept largit de cultura, inlauntrul caruia am introdus si asa-numitele „stiinte tari“. Consideram ca, printr-o eventuala coabitare cu stiintele exacte, stiintele omului ar putea castiga mai multa rigoare (nu neaparat cantitativa), iar literatura insasi s-ar putea adapta mai usor la exigentele unei epoci in care izolarea orgolioasa si perseverarea in efecte inaccesibile si intraductibile se dovedesc a fi tot mai lipsite de sansa.

http://www.cuvantul.ro/articol/?artID=1

No comments: