Astazi a venit la mine un Taliban, profesorul Piele
Era un batranel decent hotarat sa isi publice un articol in Jurnal de Festival.
Il rugasem sa lase articolul la secretariat pt ca abia in a doua parte a zilei o sa lucram la numarul urmator al ziarului.
Pana la urma a venit in biroul care era cam la doua strazi de locul din care il auzisem la telefon.
Omul venise cu un articol "cronica" scris de mana despre un spectacol din festivalul Enescu. Trecand peste obisnuitele aproximari (banuiesc o deformare de stil comunista) gen "vreo 300 de interpreti pe scena", ideea articolului era urmatoarea: Missa este parodica ("ati observat ca folosesc un termen pe care nu l-a mai folosit nimeni" a tinut el sa imi atraga atentia)si "blasfemiatoare".
Degeaba am incercat sa-i explic ca blasfemia e o chestiune relevanta doar intr-un context religios nu in unul muzical, ca amesteca reactiile fiziologice (omul se plictisise la concert) cu justificarile estetice (credea ca elementele de jazz din piesa sunt un argument ca este vorba despre "un talmes balmes"). Am facut greseala sa ii arat pe internet explicatia cuvantului "blasfemie" in dex.
Apoi in 5 minute am aflat:
1. Nu poti sa ii spui lui Iisus etc...
2. Va este frica...
3. Da' ce o sa spuneti daca un coleg de generatie al dumneavoastra imi publica textul...
A facut o singura greseala (cred ca pe taliban il chema Piele, profesorul Piele): cand am inceput sa-i arat unde sunt cronicile in Jurnal, a zis ca "nu facem lectura", "cronica muzicala are regulile ei, eu v-am adus o cronica altfel"....
Cu parere de rau, l-am rugat sa citeasca revista inainte sa scrie articole... lucru suficient ca sa mai aflu ca:
1 si-a pierdut timpul cu mine
2 sunt dintr-o generatie care are cultura de internet si
3 nu accept ideile "altfel".
Un singur lucru m-a ingrijorat... ca Talibanul Piele ar putea sa fie publicul tinta de la Cuvantul.
OKi, si-atunci cum sa il faci pe om sa inteleaga ca nu si-a ales bine concertul... Pana la urma cum iti dai seama ca nu e obligatoriu sa te bagi in sala la spectacole care te cam depasesc... nici nu iti vine sa crezi ca alt taliban dar unul care avea umor isi dadea seama ca "parerile sunt libere dar nu obligatorii".
10 comments:
Am fost la concert si ii dau perfecta dreptate domnului Piele, chiar si cu textul muzical. Intrebam niste colegi de clasa cu care am mers la concert. Va intreb acum pe dumneavoastra. Ce ar fi zis Enescu de un asemenea concert? Pentru ca festivalul ii poarta numele. Aia nu e muzica. A spus foarte bine ce a spus despre legatura cu Dumnezeu pe care o stabileau "artistii" respectivi. Daca vreti va fac eu legatura dintre Divinitate si muzica, despre textul missei respective si partitura muzicala care o cantau. Concertul a fost dezastos. Multe persoane de langa noi s-au ridicat si au plecat. Un domn mai invarsta a iesit tipand ca asta e blafemie americana. De fapt asta era...Sincera, dupa ce am plecat extaziata de la concertul lui Kavakos, de aici nici n-am mai stat sa aplaud si am iesit. Cu mine au mai iesit destule persoane. Cred ca cea mai mare pedeapsa a lor a fost sa le plece publicul din sala. Nu inteleg de ca nu i-ati publicat articolul? Daca nu ati asistat la concert va spun eu un vers care mi-a ramas bine intiparit in minte: "...Dumnezeu e bolnav. Il doare capul..." ! Vi se pare NORMAL? Asta cantandu-se! Iar daca vorbim despre valuarea muzicala a partiturii sunt la fel de critica. Acolo nu a fost numai jazz ci si rock si pop. A fost PARODIE!
razvan, faci colectie de talibani! si la faza ca ai cultura de internet, sunt solidar. de cand am aflat ca am cultura de wikipedia...
Sanziana, uite, oferta pe care i-am facut-o a fost sa publice o opinie de genul celei pe care ai asezat-o tu mai sus. Dar nu aveam cum sa public o pagina de cronica dezorientata complet. Nu stiu daca a fost vina daca un spectator merge la un concert fara sa aiba nici cea mai vaga idee la ce fel de concert merge. Misa lui Bernstein porneste de la "o explorare a crizei credintei" asa ca scoaterea din context a versurilor nu poate sa aiba in nici un caz relevanta religioasa. Problema este doar ca nu ati ales concertul care sa vi se potriveasca si ati reactionat la elemente care priveau tocmai criza religioasa.
In ce priveste "blasfemia" cred ca tocmai faptul ca un spectacol cu Misa lui Bernstein a facut parte din manifestarile oficiale ale Jubileului Vatican 2000.
Kostea, daca tu ai 'cultura de Wiki", eu cred ca trebuie sa ma multumesc cu titlul de mare cititor de tetris.
Eu am avut idee la ce concert merg, dar sincer chiar nu ma asteptam la asta. Mereu am avut impresia ca in Festivalul Enescu nu vine sa cante ori cine si ori cum. Si aici nu a fost vorba doar de un spectator pentru ca o data cu mine au mai iesit din sala in jur de 20-30 de persoane fara exagerare, si aici nu ii adaug pe cei care au iesit in timpul concertului. Daca te-ai dus la un concert si nu ti-a placut nu inseamna ca nu ti-ai ales bine concertul, mai ales cand nu esti unicul caruia nu i-a placut asa ceva. Eu vad altfel lucrurile. Din cate vad eu pana acum asta e cel mai contestat concert al Festivalului. Eu ma asteptam la cu totul altceva. Nu v-ati gandit si la posibilitatea ca artistii sa nu se fi reidicat la asteptarile publicului? Missa lui Bernstein mi sa pare maneaua muzicii clasice. Am mai ascultat eu lucrai de Bernstein
dar nici una care sa mi se para asa de proasta incat sa nu le pot asculta, ba unele chiar mi-au placut. Cand ma gandesc la cea fost in seara aia incep sa ma intreb daca chiar Bernstein a putut sa scrie asa ceva! Si inca o data revin si spun ca nu spectatorii au fost devina ca nu le-a placut! Nu inteleg de ce in fiecare an trebuie sa fie in festival cate un concert prost? Anul trecut a fost Nigel Kenedy, anul asta...Pacat de celelalte concerte asa de frumoase si de ample!
Si daca vreti ma agat acum de literatura. Uitati va dau un exemplu. Daca cineva ar modifica Luceafarul lui Eminescu si ar parodia totul in cel mai josnic mod posibil, si aici dau acest exemplu pentru ca e mai cunoscuta poezia. Ar fi aplaudat de oamenii inculti dar nu de cei care au citit poezie. Asa si cu Missa lui Berstine, pentru ca sa fim seriosi nu asa suna o missa. Daca vreti cunosc multe Misse scrise de diferiti autori care respecta canoanele unei misse, nu scrise ca bataie de joc.
Sigur ca este posibil ca artistii sa nu se fi ridicat la asteptarile publicului. Despre asta putem sa discutam. Cu toate ca despre interpretii din acest concert am auzit lucruri bune.
In ce priveste felul in care este compusa misa imi este suficient faptul ca a avut premiera in 1971 ca imi dau seama ca reperele sunt cu totul altele decat la o Recviemul de Mozart de exemplu.
Daca ati mai ascultat Bernstein, inseamna ca stiti si ca de obicei i s-a reprosat amestecul de influente, iar in Misa s-a spus ca a exagerat mai mult decat oricand.
De alfel nu inteleg de ce ar trebui sa fie "maneaua muzicii clasice" cand este vorba despre o lucrare din 1970, deci muzica contemporana. Un singur lucru vreau sa adaug... Cineva imi spunea ieri despre cantecele lui Bernstein care se numesc "I hate music" cu o continuare neasteptata "But I like to Sing".
Atat as vrea, sa nu ne mai gandim la arta ca la frizer... nu este vorba intotdeauna despre satisfacut dorinte ci si despre provocare... pus probleme, chestionare a lucrurilor care ni se par batute in cuie ("O misa trebuie sa fie asa si nu altfel", "nu poti sa arati ca lumea o ia razna", etc).
Si am uitat. Cum credeti dv. ca ar trebui sa arate un om caruia sa i se potriveasca acel concert? Ce ar trebui sa asculte? Ce floare i-ar placea? Ce prieteni ar avea?
la ce ati spus acum adaug eu o intrebare... muzica, arta, trebuie sa placa intotdeauna? sau poate sa fac si alte lucruri...
De ca sa nu fie maneaua muzicii clasice? Si manelele sunt contemporane. Si una si celeilalte i se potrivesc: I hate music, but I like to sing. Nici una nici alta nu este muzica. Amandoua sunt kicth in relatii cu arta. Tot spuneati de arta si frizer: daca iubesti arta nu poti iubi kicth. Si sa stiti ca si frizerii pot sa faca coafuri in stilul cerut sau sa te cinteasca. Cred ca ar trebui sa se aleaga. Ori este festivalul muzicii ca arta ori este festivalului kicth-ului ca muzica.
Stiu si ce i se reproseaza lui Bernstein, si nu ma deranjeaza in mod special amestecul de influente pe cat mesajul pe care il transmite . In muzica nu poti transmite mesaje negative ci doar pozitive. Muzica ea insati este ceva divin. Daca incerci sa transmiti mesaje negative ai toate sansele sa beneficiezi de reactia pe care a avuto publicul la acest concert. Cel mai greu in muzica este sa reusesti sa face publicul sa inteleaga ce simti. Nu spun, solistii respectivi n-au reusit, dar tocmai pentru ca au reusit au avut parte de asemenea controverse.
inteleg ca de Warhol nici nu poate fi vorba...
Imi place ca ajungem la convingeri foarte intime in discutii de felul asta.
Uite, adineauri m-am intors de la spectacolul companiei Bejart. Nu pot nici eu sa spun ca am ramas cu gura cascata dar senzatia de artisti care isi fac treaba chiar si atunci cand partitura lor se subtiaza e revigoranta.
Este aproape la fel de reconfortant ca ideea ca opiniile despre arta si asa mai departe sunt diferite si e foarte bine sa fie diferite.
Ma bucur ca pana la urma am ajuns la un armistitiu daca se poate numi asa.
Bejart....am fost la Sala Palatului astazi dar am vorbit cu persoane care au fost si am inteles ca nu au fost in cea mai mare forma, dar au fost buni si exceptinali fata de cum se danseaza in prezent la Opera Nationala. Am o intrebare, si pentru mine ar fi un prilej sa va cunosc. Maine mergeti la Sala Palatului, la Filarmonica din Munchen?
Post a Comment